Huurachterstand? Daar komen we samen uit

Marjolein Nollen

Het kan iedereen overkomen: het lukt niet om de huur op tijd te betalen. Hoe moeilijk het ook voor u is, maak financiële problemen meteen bespreekbaar. We staan op verschillende manieren voor u klaar om problemen op te lossen of te voorkomen.

Neem direct contact op

Betalingsproblemen kunt u niet vroeg genoeg melden. Als er een huurachterstand ontstaat of dreigt te ontstaan, neem dan direct contact met ons op. Loop binnen bij een buurtwinkel en ga in gesprek met een van onze medewerkers. Bel of mail ons voor tips over hoe u betalingsproblemen kunt voorkomen. Zijn er problemen? Dan nemen wij graag de tijd om in een persoonlijk gesprek mee te kijken wat er anders kan en om samen te zoeken naar een oplossing. Desgewenst bezoeken wij u thuis.

Hulp door gespecialiseerde instanties

We kijken samen naar een haalbare afbetaling van een huurschuld. Maar we doen meer dan dat. We kunnen doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpinstanties, zoals bureau schuldhulpverlening, budgetcoaches bij gemeenten en maatschappelijk werk. Of we bekijken of u in aanmerking komt voor zorgtoeslag, huurtoeslag of bijzondere bijstand. Zo hopen we in een vroeg stadium (verdere) betalingsproblemen voor u te voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen

Als er betalingsproblemen dreigen, wacht dan niet en kom langs, bel of mail ons. Hoe eerder u contact opneemt, hoe groter de kans dat we problemen kunnen voorkomen. Natuurlijk willen wij het inschakelen van een deurwaarder, of erger nog een huisuitzetting, zo veel mogelijk vermijden.

Wat doen we bij een huurachterstand?

Bij een huurachterstand benaderen we de huurder één keer schriftelijk. Ook neemt een van onze medewerkers telefonisch contact op. Dat kan ook in de avonduren zijn. Of we gaan op huisbezoek. We willen huurders sneller persoonlijk benaderen, want in bijna alle gevallen is er een uitweg mogelijk. Volgt er geen reactie en krijgen wij geen contact, dan zijn we genoodzaakt om een deurwaarder in te schakelen. Dit kan voorkomen worden door te reageren en met ons in gesprek te blijven.

Voorkom problemen met deze drie tips

1. Breng uw financiën in kaart, zodat u precies weet wat er binnen komt en wat u uitgeeft.
2. Houd van tijd tot tijd financiële schoonmaak. Heeft u dat abonnement of lidmaatschap echt nodig? Nee? Zeg het op!
3. Stel prioriteiten: betaal altijd eerst wat echt noodzakelijk is, voordat u geld besteedt aan leuke maar niet noodzakelijke dingen.

Nuttige tips op het web

Bekijk de websites www.wijzeringeldzaken.nl en www.nibud.nl voor meer informatie over geldzaken. U vindt er nuttige tips over het voorkomen en oplossen van betalingsproblemen. Of ga naar www.woonlastendebaas.nl voor meer inzicht in de maandelijkse woonkosten en een handige rekenhulp.


 

Uitgelicht

Zoeken