Projectleiders Frank en Thieu over onze energieprojecten

jessica

Wonen Limburg werkt hard aan het verduurzamen en energiezuinig maken van de woningvoorraad. Dat is goed voor de levensduur van de woningen en het milieu, maar is vooral ook erg interessant voor de portemonnee van onze huurders. Want dankzij het energetisch renoveren, kan het de bewoners zomaar enkele tientallen euro’s per jaar schelen aan woonlasten. We vroegen projectleiders Thieu Lalieu en Frank Gielens naar hoe de energieprojecten verlopen.

Frank en Thieu

Aardig pakket maatregelen

Thieu vertelt: “Momenteel worden in 36 complexen 866 woningen energetisch aangepakt. Dat houdt in dat bij deze woningen de daken geïsoleerd of zelfs helemaal vervangen worden door geïsoleerde daken. Ook plaatsen we nieuwe raam- en deurkozijnen of als deze nog goed zijn plaatsen we alleen HR++ glas in bestaande kozijnen. Natuurlijk brengen we ook spouwisolatie en waar mogelijk vloerisolatie aan. Daarnaast kijken we of de gewone combiketel vervangen kan worden door een HR ketel, en bieden wij ook nog zonnecollectoren aan. Een aardig pakket aan maatregelen dus!”

Aannemer is eerste aanspreekpunt bewoners

Frank legt uit wat hun taak hierin is: “Onze rol als projectleider is het coördineren en begeleiden van deze projecten, van a tot z. In de praktijk betekent dit dat we regelmatig bij de projecten op locatie zijn om te controleren of alles uitgevoerd wordt volgens afspraak. En om met bewoners in gesprek te gaan over hoe zij de werkzaamheden ervaren. Maar het vraagt ook aardig wat bureauwerk, zoals het controleren van facturen, planning en overige werkzaamheden.” Thieu vult aan: “Omdat het veel woningen betreft kunnen wij niet steeds ter plaatse zijn. Daarom is de verantwoordelijkheid voor de uitvoering zoveel mogelijk neergelegd bij de aannemer. Hij neemt de woningen samen met bewoner op en geeft hierover uitleg, informeert vervolgens de bewoners en begeleidt hen tijdens de uitvoering. Het eerste aanspreekpunt voor de bewoner is dan ook de aannemer. Hij kan bewoners direct te woord staan en vragen beantwoorden. Ook kan hij meteen actie ondernemen als dit nodig is. De lijn tussen ons en de uitvoering is overigens kort, hoor. Bij problemen worden wij onmiddellijk op de hoogte gebracht en proberen wij samen tot een oplossing te komen.”

Werken met een vertrouwd team

Frank benadrukt het belang van goede bewonerscommunicatie. “Dé voorwaarde om de communicatie met bewoners bij de bouwer neer te leggen is dat de bouwer hiervoor mensen in dienst heeft die sociaal zijn, die weten hoe je met bewoners moet praten. Mensen die weten wat het betekent als je iemands woning binnenstapt, dat je je netjes voor moet stellen, dat je je voeten moet vegen en die beseffen dat elke woning iemands paleisje is. Je moet een team hebben die dit begrijpt en hier zorgvuldig mee omgaat. En daarom is het juist zo belangrijk dat we met vertrouwde ketenpartners werkt. Met het team in Venray werken we bijvoorbeeld sinds 2011 samen. We hebben veel van elkaar geleerd en zijn helemaal op elkaar ingespeeld. Dat is juist het voordeel van ketenpartners.”

Volgens Thieu moeten bewoners er wel even aan wennen dat de aannemer het eerste aanspreekpunt is en niet iemand van Wonen Limburg. “Maar de afspraak is dat de bewoner altijd iemand van Wonen Limburg kan spreken als hier behoefte aan is. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met hen op. Dit is nooit een probleem. De samenwerking verloopt soepel en spontaan, de ketenpartners reageren snel op situaties en komen zelf met oplossingen. Eventuele problemen met bewoners proberen zij in eerste instantie zelf op te lossen. Echter als dit niet lukt, dan nemen zij direct contact met ons op waardoor de situatie niet uit de hand loopt.”

Het mooie van dit vak

Op de vraag wat het mooie van dit werk is, antwoord Thieu snel. “Het leuke is dat bewoners er in eerste instantie best tegenop zien, maar het eindresultaat nog niet zo voor ogen hebben als wij. Vaak zijn bewoners dan ook aangenaam verrast over het eindresultaat. En wat ik dan mooi vind, is als bewoners de medewerkers van aannemers voorzien van frisdrank, koffie en soms gebak of vlaai. En hen zelfs in bescherming nemen als zij iets ‘fout’ hebben gedaan. Daar kan ik van genieten en dan heb ik mijn doel bereikt!”

 

Uitgelicht

Zoeken