Werkende mensen, bloeiende buurten

ine

Wonen Limburg doet veel voor mensen die moeite hebben om aan een baan te komen. Dat is waarschijnlijk niet het eerste waar u aan denkt bij een woningcorporatie. Waarom vinden we het thema ‘werk’ zo belangrijk? Onze Kansmakelaar Roeland Cleuren legt het uit.

Roeland

Naar elkaar omkijken
“Wij vinden het belangrijk dat mensen in een buurt naar elkaar omkijken”, vertelt Roeland. “Elkaar gedag zeggen, misschien een boodschap doen voor hun buurvrouw op leeftijd. Dat maakt een buurt een prettige plek om te wonen. Mensen met een bijstandsuitkering zijn daar vaak helemaal niet mee bezig. Dat begrijp ik heel goed; zij zijn aan het overleven. Ik snap hoe moedeloos je kunt worden als je thuis op de bank zit, terwijl de wereld om je heen vrolijk doorgaat. En hoe moeilijk het is om uit die situatie te komen. Als we die mensen kunnen helpen door onze contacten in te zetten, is dat goed voor hen én voor hun omgeving.”

Handje helpen
Uiteindelijk moeten mensen natuurlijk zelf aan de slag, maar Wonen Limburg kan wel een handje helpen. Roeland: “We kunnen hen onder de aandacht brengen van de uitzendbureaus waarmee we samenwerken. We kunnen informeren naar vacatures bij andere bedrijven die in opdracht van Wonen Limburg werken, zoals onderhoudsbedrijven. Of mensen via vrijwilligerswerk activeren. En we kunnen mensen bijvoorbeeld wijzen op de mogelijkheden die gemeenten bieden om hen te ondersteunen. Zo zijn er nog veel meer manieren waarmee we mensen een grotere kans op de arbeidsmarkt kunnen geven.”     

Goede samenwerking
Een goede samenwerking tussen Wonen Limburg-collega’s is heel belangrijk, legt specialist personeelszaken Marloes Kessels uit. “Onlangs ging een collega van huurincasso langs bij een bewoner met een betalingsachterstand. Na doorvragen bleek dat te komen doordat die bewoner zonder werk zat. Mijn collega bracht die bewoner toen in contact met Adecco, een van de uitzendbureaus waarmee we samenwerken. Via Adecco heeft die bewoner nu werk kunnen vinden.”   

Aan ontvangsttafel
Iets soortgelijks gebeurde in een van onze buurtwinkels, vertelt Marloes. “Aan de ontvangsttafel vertelde een meneer dat hij zijn baan was kwijtgeraakt. De medewerker Woonservice nam meteen contact op met de afdeling personeelszaken. Wij hebben die meneer doorverwezen naar Randstad, ook een partner van ons. Ik heb goede hoop dat dit ook iets oplevert.”

Zelf doen
Marloes waarschuwt dat mensen wel realistische verwachtingen moeten hebben: “Wij hebben goede contacten en we hebben veel kennis van personeelszaken in huis. Maar mensen moeten het uiteindelijk natuurlijk zelf doen. Het is wel heel mooi als wij ze precies op het juiste spoor kunnen zetten!”

 

Uitgelicht

Zoeken