We doen het anders in Keent en Moesel

ine

De wijken Keent en Moesel in Weert worden klaargemaakt voor de toekomst. Dat betekent dat er de komende jaren flink wordt gebouwd aan de wijken. Samen met onze partners doen we dat anders dan anders.

keent moesel

Uitgebreid overleg
Als we in een wijk aan de slag gaan, overleggen we altijd uitgebreid met de gemeente en andere organisaties die in de wijk werken. Voor we het plan maakten voor Keent en Moesel, spraken we met ruim tweehonderd bewoners over hun huis en de wijk. Alle andere wijkbewoners konden een papieren of digitale vragenlijst invullen. Dat deden ruim duizend mensen. Zo ontstond er een plan waarmee we proberen de wijken en het woongenot voor zoveel mogelijk mensen te verbeteren.

Midden in de wijk
Tijdens de ontwikkelingen in Keent en Moesel willen we graag dicht bij de bewoners zijn. Zo kunnen we snel inspelen op hun vragen en op gebeurtenissen in de wijken. Daarom openden we een werk- en ontmoetingsplek midden in de wijken: Keent Moesel Centraal. Daar werken we samen met collega’s van de gemeente. En van welzijns- en zorgorganisaties.

‘Horen hier meer’
Dieneke Joosten is strategisch uitvoerder bij Wonen Limburg. Zij is een van de collega’s die nu werkt vanuit Keent Moesel Centraal. Samen zitten ze in een voormalige dierenwinkel met aan alle kanten ramen: letterlijk in de etalage dus. “Wij zien iedereen voorbijkomen en iedereen ziet ons”, vertelt ze. “Zo worden we bekende gezichten voor elkaar. Daar begint het. We horen hier veel meer dan vanuit ons kantoor aan de andere kant van de stad. En we kunnen doorvragen, om elkaar echt te begrijpen.”

Vragenlijst en huisbezoeken 
Joosten: “De gesprekken met bewoners en de ingevulde vragenlijsten leverden ons veel informatie op. Veel bewoners gaven bijvoorbeeld aan dat ze zich prettiger zouden voelen als buurtbewoners elkaar meer gedag zeggen. Op een galerijflat zoals er nu veel zijn, kom je elkaar minder snel tegen. Daarom moeten we nadenken over andere soorten gebouwen. Gebouwen waar je met een aantal woningen een gezamenlijke hal hebt. Het zou het mooist zijn als elke verdieping voor de bewoners voelt alsof ze in een hofje wonen.”

Betrokken bewoners
In de vragenlijst konden mensen ook aangeven waar ze over willen meedenken of wat ze willen doen voor hun wijk. Joosten: “Dat heeft veel betrokken bewoners opgeleverd. Een aantal mensen is als vrijwilliger gekoppeld aan verenigingen, de wijkraad of andere organisaties.”

Spontaan binnenlopen met een vraag
“We doen het dus anders dan anders. En we zijn heel benieuwd of dit goed uitpakt voor de wijken. We hopen dat het bewoners helpt dat we met al deze organisaties nu midden in hun buurt zitten”, zegt Joosten. “Steeds meer mensen lopen in elk geval spontaan binnen met allerlei vragen. Hier in Keent Moesel Centraal maakt het niet uit aan wie ze de vraag stellen. Stellen ze mij een vraag waarop de gemeente antwoord heeft? Dan heb ik een collega van de gemeente in de buurt. Dat gaat heel simpel als je elkaar zo goed kent.”

Betere plannen voor de wijken
De tijd zal leren hoe Keent Moesel Centraal zich ontwikkelt. De organisaties ontdekken samen hoe ze het beste kunnen inspelen op de behoeften van de wijken. Soms gaat dat om kleine dingen. Joosten: “We hoorden bijvoorbeeld dat de supermarkt geen kopieerapparaat meer heeft. Nu mogen mensen hier een kopietje komen maken als ze dat nodig hebben. Het is misschien een heel klein gebaar. Maar al die contacten met bewoners geven ons weer nieuwe inzichten. En dat zorgt voor betere plannen voor de wijken.”


Meer weten over de wijkaanpak Keent en Moesel? Kijk op weert.nl/keentmoesel.

Uitgelicht

Zoeken